Свети Сава, архиепископ српски
Растко Немањић, свети Сава, син Стефана Немање, великог српског жупана рођен је 1174. године. Док је био сасвим млад, тежио је духовном животу због чега је одбегао у Свету Гору и замонашио се, а потом прешао цео подвижнички устав. Следећи пример свога сина, Стефан Немања је такође отишао на Свету Гору, ту се замонашио и умро као монах Симеон.Сава је издејствовао код цара и патријарха независност Српске цркве и постао први српски архиепископ. Заједно са својим оцем подигао је манастир Хиландар, а потом и друге манастире, цркве и школе по целој Србији. Путовао је два пута на поклоњење у Свету земљу, мирио своју браћу завађену око власти и Србе са њиховим суседима. Стварајући Српску цркву стварао је и српску државу и културу. Уносио је мир међу балканске народе због чега су га сви волели и поштовали, а српском народу је дао неуништиви хришћански дух.Свети Сава је умро у Трнову на Богојављење 1236. године. Краљ Владислав пренео је његово тело у манастир Милешеву. После 359 година, силни Синан-паша спалио је светитељеве мошти на Врачару, али је светосавски дух тада још јаче заживео у народу.Икона СветогСаве из Манстира Милешева,у којем су почивали мошти Светога Саве,сматра сеикономкоја је највјеродостојнија стварном изгледу Светога Саве, одакле га Синан Паша диже и спали на Врачару у Београду, не би ли са тим чином ослабио православну веру међу верним Србима. Данас се натомместу на Врачару налазинајвећи православни храм на Балкану а други по величини православни храм у свету.
Свети Јован Крститељ
СИНАКСАР
Црква је испочетка узела да сутрадан пo Светом Богојављењу празнује сабор чесног и славног Пророка, Претече и Крститеља Господњег Јована. Јер је доликовало да се празником укаже поштовање ономе који послужи тајни божанског крштења ставивши руку своју на главу Господњу. Стога се одмах после Крштења Господњег празнује Крститељ и прославља песмама саборно. А назива се сабор зато што се људи сабирају у цркву ради певања и слављења Бога у част и хвалу празнованог великог Јована, Претече и Крститеља. А такав сабор вршио се по свима црквама у свету, и сада се врши. Но нарочито се свечано овај празник прославља у храмовима, посвећеним Крститељу, као што су: храм на Јордану, где је он Господа Христа крстио; храм у Севастији, где је он од Ирода посечен био; храм у Антиохији, где је свети еванђелист Лука донео десну руку његову; и у Цариграду, где је та света рука из Антиохије пренесена. Нарочито је овај празник прослављен у Цариграду, када је ова рука била пренесена. A то ce десило уочи светог Богојављења, када се врши освећење воде. И чинило се тада као да је сам свети Крститељ невидљиво дошао на освећење воде. Беше то велика радост и за цара и за сав народ. И са великом свечаношћу прославише сабор Крститеља сутрадан по Богојављењу.
Празнујмо и ми с радошћу духовном сабор светог великог Јована, Претече и Крститеља, молећи га да се моли за нас Господу Христу, да се саберемо и у Цркви небеској, у храму нерукотвореном вечном на небу, и да тамо слушамо глас оних што празнују, и да с њима празнујемо вечно Богојављење, наслађујући ce c њима гледањем лица Божјег, који јасно показује себе светима Својим, и славећи са свима небеским хоровима Оца и Сина и Светога Духа, вавек, амин.
Ава Јустин Ћелијски
Богојављење
Празник је познат још из апостолских времена, а у другом веку помиње га и свети Климент Александријски.Српска православна црква и верници данас (6./19. јануар) прослављају Богојављење – „објављивање Богочовека“ и „увођење Христа у месијанску мисију“.Јован Крститељ, пошто је крстио Исуса Христа, видео је како се „небо отвара“ и на Исуса „слеће Свети дух“ у „облику голуба“.У храмовима обавља се чин великог освећења воде, коју верници носе својим кућама, њоме кропе своје домове и чувају је као лек током целе године. У свечаностима је у Србији некада учествовала и војска, запамћене су величанствене литије кроз градове, у којима су биле заступљене са својим заставама разне организације, друштва и школске установе.
„Бог се јави - Заиста се Бог јави"
НОВА ГОДИНА
Нова година код нас се празнује тек од 1700. године. Дотле је празнован 1. септембар, када је и данас црквена Нова година. Српска Православна Црква 1./14. јануара прослављ Обрезање Господње и спомен светог Василија Великог, архиепископа Кесарије Кападокијске. Почетак грађанске нове године. Осмог дана по свом рођењу Господ наш Исус Христос благоволео је да буде обрезан, да би испунио Закон. He дођох, рече, да укинем закон, него да испуним (Мт. 5, 17). Он беше покоран Закону, да би ослободио оне што су дужни и обавезни Закону. Као што каже апостол: Посла Бог Сина свог, који би под Законом, да искупи оне који су под Законом (Гл. 4, 4-5). To би, да покаже како је узео на себе истинито тело, и да запуши уста јеретицима који говоре да Христос, тобож, није узео на себе истинито тело људско, него се привидно родио. Би обрезан, дакле, да учини очигледном своју човечанску природу. Заједно са њим слави се спомен светог Василија Великог, па се зато служи двојака служба: празнику и светитељу.
Свети првомученик Стефан, архиђакон
Православна Црква, другог дана по Божићу, прослављаСветог првомученика - архиђакона Стефана. Стефан је био Јеврејин, и то припадник оног дела јеврејског народа који су живели у грчким областима и говорили грчким језиком. Био је у сродству са апостолом Павлом, који у време Стефановог мучеништва још увек није спознао истину Христовог учења.Страдање светог Стефана збило се годину дана после силаска Духа Светога на апостоле, односно исте године када се Господ Исус Христос вазнео на небo. Свети Стефан је први хришћанин који је страдао за Господа и зато се назива Првомучеником. Свети Стефан се назива Архиђаконом, јер је био први од седам ђакона које су свети апостоли поставили на службу око помагања сиротињи у Јерусалиму.
Сабор Пресвете Богородице
Српска Православна Црква празнује Сабор Пресвете Богородице , који се слави другог дана Божића. Посвећен је Пресветој Богородици која је родилаГоспода Исуса Христа и због тога се и празнује други дан по рођењу Христовом.
Мир Божји! Христос се роди!
Рождество Господа и Бога и Спаса нашега Исуса Христа
Радујмо се, дакле, љубљени, веселимо се! Ако је Јован у утроби матерњој заиграо, кад је Марија к Јелисавети дошла, онда ми, који не Марију, но самог нашег Спаситеља рођеног гледамо, треба и да заиграмо и да се зарадујемо а исто тако и да се задивимо оној великој Божијој наредби која сваки ум превазилази. Размисли само какав би то призор био кад би сунце с неба сишло, и кад би по земљи ишло и кад би зрацима својим са земље све обасјало. А кад би такав догађај ужаснуо све оне који би тварну светлост тако гледали, замисли како је гледати да Сунце Правде из нашег тела зраке испушта и душу нам просвећује?
Read more: Рождество Господа и Бога и Спаса нашега Исуса Христа
ПОСЛАНИЦА МАГНЕЖАНИМА,Светог Игњатија Богоносаца
Игњатије, Богоносац, (Цркви) благословеној благодаћу Бога Оца у Христу Исусу Спаситељу нашем, у коме поздрављам Цркву која је у Магнезији близу Меандра, и желим (јој) у Богу Оцу и у Исусу Христу много радости.
Read more: ПОСЛАНИЦА МАГНЕЖАНИМА, Светог Игњатија Богоносаца
Свештеномученик Игњатије Богоносац
Света Православна Црква 20. Децембра/ 2. Јануара прославља светогИгњатија Богоносца којиби назват Богоносцем зато што је био ношен рукама оваплоћеног Бога. Но не мање он би назват Богоносцем још и зато што Бога ношаше у срцу свом и у устима, будући сасуд, сличан изабраном сасуду светом апостолу Павлу, да пронесе име Божије пред народе и цареве.
О суду Божијем
Милосрђем и човекољубљем благог Бога, по благодати Господа нашег Исуса Христа и по дејству Светог Духа, ја сам избављен од паганске заблуде коју смо наследили од предака. Одавно и од самог почетка васпитан од хришћанских родитеља, ја сам од детињства изучавао и Свештена Писма, која су ме водила познању истине. Поставши, пак, човек, предузимао сам честа путовања и, као што је нормално, упознао се са многима. У разним уметностима и наукама приметио сам велику сагласност код људи који се њима предано баве. Међутим, једино сам у Цркви Божијој, за коју је Христос умро и на коју је обилно излио Духа Светог, видео велико и изузетно неслагање код многих, како између њих самих, тако и са Божанственим Писмом. И, што је најгоре од свега, и сами црквени предстојатељи се међу собом разликују у уверењима и мишљењима и допуштају много тога што је супротно заповестима Господа нашег Исуса Христа, немилосрдно раздирући Цркву Божију и сурово узнемиравајући Његово стадо. И управо сада, са појавом Аномеја, на њима се испуњава оно што је речено: И између вас самих устаће људи који ће говорити наопако да одвлаче ученике за собом (Дап.20,30).