ПОВРАТАК ИЗ ИЗГНАНСТВА (Недеља о Блудном сину)

ПОВРАТАК ИЗ ИЗГНАНСТВА

(Недеља о Блудном сину)

Црква оглашава приближавње Великог поста и позива нас да се припремимо много  пре ствaрног  његовог почетка. Познавајући нашу расејаност и ужасавајућу „световност“ нашег живота, Црква зна да нисмо у стању да се брзо припремимо, да  одједном пређемо из једног духовног (или менталног) стања у друго.Тако, пре него што почне Велики пост, Црква нам скреће пажњу на његову озбиљност и позива нас да размишљамо о његовом значају, и то  четири седмице пре почетка поста. То су такозване припремене седмице за Часни пост. Прваје Недеља о митару и фарисеју, друга Недеља о  блудном сину, трећа Недеља месопусна, или О страшном суди и  четврта Недеља сиропусна, или О изгнању Адамовом,  или како се уобичајено назива још и «Недељом праштања».   

            ДАНАС ЈЕ  НЕДЕЉА ΟБЛУДНОМ СИНУ(грч: ΚυριακτοσώτουΥο), друга припремна недеља пре Великог или Васкршњег поста; добила је назив по јеванђелскомодељку који се тога дана чита у Православним храмовимаοблудном сину (Лк 15,11-32), човеку који се прво отуђио од свога оца (Бога), а онда када је услед тога потонуо до дна живота, покајао се и вратио, после изгнанства, кући у наручје оца (Бога), који га је одушевљено дочекао и повратио му синовско достојанство.

 

Јеванђеље по Луки (15, 11-32.)

Један човек имаше два сина, и рече млађи од њих  оцу: Оче, дај ми дио од имања што припада мени. И отац им подијели имање. И после  неколико дана покупи млађи син све своје, и отиде у  земљудалеку; и онамо просу имање своје живјећи развратно. А кад потроши све, настаде велика глад у оној земљи, и он се поче оскудјевати. И отишавши приби се код једнога житеља  оне земље; и он га посла у поље своје да чува свиње. И жељаше напунити трбух свој рошчићима које свиње јеђаху, и нико му их не даваше. А кад дође к себи, рече: колико најамника у оца мојега имају хлеба и сувише, а ја умирем од глади! Устаћу и идем оцу својему, па ћу му рећи: Оче, сагријеших небу и теби, и већ нијесам достојан назвати се сином твојим: прими ме као једнога од својијех најамника. И уставши отиде оцу својему. А кад је још подалеко био, угледа га отац његов, и сажали му се, и потрчавши загрли га и цјелива га. А син му рече: оче, сагријеших небу и теби, и већ нијесам достојан назвати се син твој. А отац рече слугама својијем: изнесите најљепшу хаљину и обуците га, и подајте му прстен на руку и обућу на ноге. И доведите теле угојено те закољите, да једемо и да се веселимо. Јер овај син мој бјеше мртав, и оживље; и изгубљен бјеше, и нађе се. И стадоше се веселити. А син његов старији бјеше у пољу, и долазећи кад се приближи кући чу пјевање и играње. И дозвавши једнога од слугу запита: шта је то? А он му рече: брат твој дође; и отац твој закла теле угојено, што га је здрава дочекао. А он се расрди и не хтеде да уђе. Тада изађе отац његов и мољаше га. А он одговарајући рече оцу: ето те служим толико година и никад не преступих твоје заповијести, па мени никад нијеси дао ни  јарета да би се провеселио са својим друштвом; а кад дође тај твој син који ти је имање просуо с блницама, заклао си му теле угојено. А он му рече: Сине, ти си свагда са мном, и све је моје твоје. Требало се развеселити и обрадовати, јер овај брат твој мртав бјеше, и оживље; и изгубљен бјеше и нађе се.

            Ово  је причаСпаситеља о блудном сину, о томе како Господ прима чак и великоггрешника ако он принесе срдачно покајање за своје грехове.  Богат човек је Господ. Двасина: старији син је свет Анђела, а млађи је целочовечанство и сваки од нас. Шта се догодило с млађим сином, односно с човечанством? Адам и Ева су после стварања били у рају заједно са својим Творцем, Богом Оцем, заједносаАнђелима. Али они су згрешили, отпали су од Господа,удаљили су се у «далеку земљу», протраћили све духовно богатство, ум и срце, и веру–све су изврнули. Свакоод нас јепостао као Адам и Ева. Свакичовекимаобраз Божији, сваки човек добија огромну благодат, велике даровеБожије у Тајни Крштења, али још од детињства, од пелена почињемо да траћимо наслеђеБожије, све више сеудаљавајући греховима од Бога у далеку земљу“. Шта је „далеказемља“? То је греховно стање, кад је цела душа пуна таквих размишљања,осећања, жеља, речи и дела, који су својствени само ђаволу, којенас удаљујеод  Господа. И што сугрехови тежи, што их је више, тим више се човек удаљује од Бога. Тако се удаљило читавочовечанство, тако се и свако од нас удаљује од Оца Небеског.

             Али јеванђељски блудни син је, кад је постао свестан свога духовног сиромаштва, кад  је

схватио шта је изгубио, и у каквом ужасном стању се налази, блиском коначној погибељи, како Господ каже, „дошао је себи“.У овој причисуочигледноприказане речи Господа: „Радост бива на небу због једног грешника који се каје.“

Ево какву љубав према нама показује Господ. Како камено треба да буде људско срце па да не одговори на љубав Божију, да свесно остане у греху, у „далекој земљи“, где се Бог вређа кршењем заповести, одбацивањем, одрицањем од Њега? Како камено треба да буде срце да неомекша, да се не обрати Господу видећи Његову безмерну, непојамну чак и за Анђеле, љубав према човечанству које је пало у нечистоту, које је огрезло у свим пороцима? Чак и највиши Анђели, Херувими и Серафими нису могли да схвате ово милосрђе Божије према човеку, који је отпао од Господа. Нису могли да схвате како Сам Господ прима душу и тело човека,како Господ, Творац света, дозвољава да буде вређан, да би спасио људски род који Га је увредио.

Идеја ове недеље јесте да ни један грех не може да победи човекољубље Божије, те стога, тугујући због својих грехова, човек никада не треба да падне у очајање.

Примером Блудног сина, који се покајао, Црква позива оне који су пали у тешке грехе, и тиме се удаљили од Бога, да се брзо покају, и приђу му; примером, пак Старијег сина - обраћа се онима који мисле да много година верно служе Богу, да никада његову заповест нису преступили, и да су заслужили особиту награду, и учи их смирењу и љубави, тј.  да нико од њих не очајава због помиловања и спасења других, и да нико нема права да се превазноси својим добрим делима, - јер је Господ близак онима који су скрушена срца, и смирена духа.

Особеност службе овога дана састоји се у појању 136. псалма-псалмаизгнанства, тужногиносталгичног”. Уовунедељу, каоиуследећедве, месопуснуисиропусну, најутрењупослепевањаполијелејнихпсалама"ХвалитеимјаГосподње" и"ИсповједајтесјаГосподеви" певасејошипсаламкојиследизањима: "Нарјекахвавилонских" (Пс. 136) саалилујa. Појање овог псалма треба да подсети нас грешне на жалосно стање у коме смо, на ропство ђаволу и греху, како бисмо се кајали онако како су се Јудејци некада кајали, свесни свог јадног, ропског положаја у Вавилону. Ова тужна химна данас јасно изражава нашу туту због тога што смо изгубили своју Небеску отаџбину и подсећа нас на неопходност да се кајемо како бисмо се удостојили радости повратка у ту небеску отаџбину. У служби ове недељеу црквеним песмама се истиче пример праштајуће љубави оцапрема блудном сину, која симболизује бескрајно милосрђе Божије према грешнику који се каје.

Кондак, глас 3.Удаљих се од Твоје славе Оче, безумно, и међу злима потроших богатство које си ми предао. Зато Ти глас блудног приносим: Сагреших пред Тобом, Оче Милостиви, прими ме у покајању, и учини ме да будем као један од слугу Твојих.

Инструкције плаћање РУБ  
Инструкције плаћање ЕУР
Инструкције плаћање УСД
Инструкције плаћање ЦХФ

Број телефона је промењен и садa је: 035 8540 363  

Могуће је дати прилог и преко PayPal:

Прилог - Ко даје, Богу даје, а Бог му стоструко у добру враћа
Порука(опционо)

 

baner_eparhija_krusevacka(1).jpg

Наш нови ЦД

Православно хришћанство..com. Каталог православних ресурса на интернету

SPCLink.png